I vårt senaste webinar diskuterade Annica Heuermann tillsammans med Andrew McGurk Lastres från vår partner Phrase hur kombinationen av språkteknologi och strategisk expertis skapar förutsättningar för verklig global expansion.
Samtalet belyste hur språkbranschen just nu genomgår en snabb förändring. AI-genererat innehåll, automatisering och nya tekniska lösningar har blivit självklara delar av kommunikationskedjan, men samtidigt växer behovet av kvalitetssäkring och vägledning.
Andreu Mcgurk Lastres beskrev hur språkteknologin utvecklats från att vara ett stödverktyg för översättningsbyråer till att bli en strategisk plattform för globalt innehållsarbete. Men tekniken kan inte stå ensam. Den skapar skalbarhet och effektivitet, men det är människans expertis som säkerställer att innehåll, processer och tonträff verkligen stödjer affärsmålen.
Innovation och expertis behöver samverka för att skapa långsiktigt värde.
Samtalet lyfte tre områden som hjälper företag att skapa skalbara, effektiva och flexibla lösningar:
Language data as a key driver of quality
A central part of the discussion was the importance of language data. The quality of language data largely determines the outcome of automated flows, but here too, human expertise is required to curate, update, and quality assure the language data. Then the technology can deliver business value.