Skip to the main content.

2 min read

Reflektion efter två år i språkets tjänst

Reflektion efter två år i språkets tjänst

Bransch i förändring påverkas av nya kundkrav och ny teknik

Språket har alltid kommit till mig. Orden har flödat och kommunikationsmaterial har formats. Jag har haft förmånen att träna upp min kommunikationsförmåga på flera företag i olika branscher. 

På 90-talet kommunicerade jag om senaste filmsläppet, på 00-talet om den senaste säkerhetslösningen och på 10-talet djupdök jag i branscher som logistik och medicinteknik.

För ganska exakt två år sedan antog jag utmaningen att gå in som vd i ett bolag som grundandes ungefär samtidigt som jag påbörjade min karriär.

AI-teknik ritar om spelplanen

 

Timingen för mitt första vd-uppdrag hade inte kunnat bli bättre. Jag fick gott om tid för att lära känna mina nya kollegor och förstå behovet hos våra kunder, innan förändringen med stort F knackade på dörren.

Efter drygt ett år på jobbet blev AI-teknik tillgängligt för den stora massan, vilket snabbt ritade om spelplanen. Hot eller möjlighet? Många förfasades men jag valde att snabbt anta utmaningen och se möjligheterna.

Välbekanta arbetsprocesser blev utmanade av kunder som fått upp ögonen för AI-teknik och plötsligt krävde de ”något annat”.

 

Utvecklas med kundens intressen i fokus

 

I början tog vi det med ro för vi använde oss redan av modern språkteknik och integrerar kontinuerligt ny teknik och uppdaterade processer. Vi insåg att vi behövde få våra kunder att förstå det också.

När vi sen tog oss tid att reflektera över våra verktyg, arbetsprocesser och våra kundrelationer insåg vi att ytterligare möjligheter bubblade under ytan.

”Vi som redan är så bra, har ju alla möjligheter att bli bättre”.

Vi insåg att i en tid då AI är på alla våra kunders läppar har vi som språkpartner och översättningsbyrå ett stort ansvar.

För oss är det självklart att förändras och utvecklas, samtidigt som vi strävar efter att bibehålla samma höga nivå på leverans och service.

Min gissning är att teknik och människa i god harmoni kommer att öka kvaliteten och effektivitet ytterligare.    

 

Förväntningar på framtiden

 

Jag har alltid arbetat med förändring i någon form. I filmbranschen handlade det om att digitalisera filmdistributionen. Under min tid i säkerhetsbranschen bestod förändringsarbetet av att skapa en gemensam agenda och företagskultur.

Inom transport och logistik utmanade jag branschen med en disruptiv affärsmodell som i allra högsta grad krävde ett förändrat kundbeteende.

Jag förväntar mig att fortsätta leva mitt i förändring, och jag hoppas på möjligheten att fortsätta driva förändring i språkets tjänst under många år framöver.

Resan har bara börjat och jag ser med spänning fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med kollegor, kunder och leverantörer. Vår framgång kommer bero på hur väl och hur snabbt vi lyckas integrera och anpassa oss med hjälp av ny teknik.

Wish us luck 😉

 

Comactiva Team Yuncture utomhus

 

 

Navigating as a Global Marketer in the era of AI | Video

Navigating as a Global Marketer in the era of AI | Video

Det är svårt att hänga med i de snabba AI svängarna. Hur håller man sig uppdaterad om alla nya möjligheter och eventuella hot, och hur ser framtiden...

Read More
ChatGPT och AI – hot eller möjlighet för översättnings-branschen?

ChatGPT och AI – hot eller möjlighet för översättnings-branschen?

För oss som arbetar med översättningar, lokalisering och språkteknik innebär ChatGPT och annan AI-teknik en helt ny dimension. Tjänsterna som hjälper...

Read More
Comactiva gör det enklare att köpa moderna språktjänster

Comactiva gör det enklare att köpa moderna språktjänster

Nu blir det ännu enklare att köpa moderna språktjänster på nylanserad hemsidaComactiva Language Partner har funnits i 25 år och har en lång rad...

Read More